Nadia Boulanger (1887-1979)
Po ukończeniu studiów u Gabriela Faure rozpoczęła Nadia Boulanger działalność muzyczną, której niesłychana rozpiętość, bogactwo i najwyższy poziom artystyczny budzą po dziś dzień uczucia najgłębszego podziwu i szacunku. Pole działalności tej kobiety wydaje się nieograniczone. Była dyrygentem orkiestrowym i chóralnym, była pianistką estradową, śpiewała, pisała recenzje i krytyki, a przede wszystkim uczyła i kształciła. Nie była jedynie kompozytorem – choć mogła by pewnie być lepszym od niejednego ze znanych dziś powszechnie. Wolała nie komponować, za to formować i kształcić kompozytorów. Dwa pokolenia kompozytorskie przeszły – jeśli tak można powiedzieć – "prywatnie" przez jej niebywale ostry kurs myślenia muzycznego. A przy tym jest to galeria najbardziej międzynarodowa, jaką sobie można wyobrazić. (...) Rozdział specjalny – Polacy. Niemal od trzydziestu lat wszyscy najwybitniejsi muzycy polscy jeździli po ukończeniu studiów w kraju do Paryża i pracowali jakiś czas pod kierunkiem Nadii Boulanger. Toteż wywarła ona ogromny wpływ na całą dzisiejszą muzykę polską i zna najlepiej wszystkie jej zalety i wady. Niestety, Polska nie przysyła dziś swego narybku kompozytorskiego do pedagoga, który w ciągu wielu lat był najlepszym przyjacielem muzyki polskiej.
1954