Chronologiczny spis utworów

1929

Sonatina na skrzypce i wiolonczelę, utwór zaginiony

 

1929–1930

I Kwartet smyczkowy, utwór zaginiony

 

1930

Muzyka symfoniczna na wielką orkiestrę symfoniczną, utwór wycofany przez kompozytora

I. Sinfonia

II. Concerto

III. Recitativo e basso ostinato

 

Trzy pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny na sopran i fortepian 

I. Żółta pieśń

II. Gil i sroka

III. Jak się najlepiej opędzać od szerszenia 

 

1930–1931

Psalm V na baryton, chór mieszany i orkiestrę  

 

1932

Taniec z Osmołody na wielką orkiestrę symfoniczną

 

Symfonia dziecięca na flet, dwa oboje, dwa klarnety, fagot i perkusję.  

I. Wstęp

II. Melodia 

III. Polka

IV. Aria z wariacjami

V. Finale

 

1934–1935

I Symfonia na wielką orkiestrę, utwór zaginiony

 

1935

Wariacje na orkiestrę kameralną

 

Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną

 

Łatwe utwory na fortepian 

I. Kanon

II. Piosenka łowicka

III. Pociąg towarowy

 

1935–1936

Koncert na fortepian i orkiestrę, utwór zaginiony

 

1936

II Kwartet smyczkowy

I. Lento espressivo – Assai vivace

II. Lento, molto espressivio

III. Vivace – Lento 

 

Sonatina na trzy klarnety, utwór zaginiony

 

1937

Pieśń o Ziemi, balet w trzech odsłonach 

I. Wstęp

II. Sobótka

III. Wesele

IV. Dożynki 

 

Tańce polskie z baletu Pieśń o Ziemi na orkiestrę 

 

1937–1938

Suita symfoniczna  

I. Sinfonia

II. Aria 

III. Scherzo

IV. Introduzione e fugato

 

1938

Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową (wersja I – zaginiona)

 

1939

Sonata na dwoje skrzypiec i fortepian

I. Allegro animato assai

II. Lento misterioso

III. Allegro giusto

 

1939–1940 

Divertimento na sześć instrumentów, utwór zaginiony

 

1939–1941

Koncert na skrzypce i orkiestrę 

I. Allegro non troppo

II. Andante misterioso

III. Allegro giocoso

 

1940

Sonatina na fortepian na 4 ręce 

I. Allegro giusto

II. Andante con moto e molto espressivo

III. Allegro vivace

 

1941–1942

II Symfonia 

I. Allegro non troppo

II. Molto lento (quasi passacaglia)

III. Scherzo. Vivace e molto feroce

IV. Molto lento e calmo – Allegrretto giusto (fuga)

 

1942

Concertino na fortepian i orkiestrę  

I. Allegro moderato

II. Lento cantabile ed espressivo

III. Allegretto assai moderato

 

Kołacze, poemat weselny na chór żeński i 19 instrumentów (wersja I)

I. Allegro moderato (Sroczka krzekcze na płocie)

II. Allegretto (Już nam się stawało oczu)

III. Molto lento (Pełna jest trwogi miłość)

IV. Intermezzo. Andante, molto cantabile 

V. Tempo di polonia (Jużeście w stadle świętym)

VI. Allegro moderato (Panicze, co tu z panną siedzisz za stołem)

 

1942–1944

III Kwartet smyczkowy (wersja I)

I. Allegro non troppo

II. Presto

III. Lento, molto espressivo e teneramamente

IV. Allegro assai moderato

 

1943

Polonezy Michała Kleofasa Ogińskiego na małą orkiestrę

 

Dwie etiudy na fortepian II Allegro non troppo

 

1944

Żywe kamienie, opera (nie dokończona)

 

1945

Dwie etiudy na fortepian 

I. Allegro giusto

II. Allegro non troppo

 

1945–1948

Requiem na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę 

I. Requiem

II. Dies irae

III. Quid sum miser

IV. Confutatis 

V. Lacrimosa

VI. Sanctus

VII. Lux aeterna

VIII. Agnus Dei

 

1946

Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową 

I. Sinfonia

II. Aria

III. Scherzino

IV. Notturno

V. Tema con variazioni

 

I Trio smyczkowe 

I. Lento tranquillamente – Allegro assai moderato

II. Allegretto commodo

III. Lento molto espressivo

 

 

1947

Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową (wersja II)

I. Capriccio

II. Introduction et Allegro  

 

Nokturn na orkiestrę smyczkową (wersja I)

 

Mała serenada na flet, skrzypce i altówkę  

I. Allegro non troppo

II. Andante tranquillamente

III. Vivace

IV. Andantino

V. Allegro giusto

 

1948

Sinfonietta na orkiestrę kameralną 

I. Allegro moderato

II. Andante, molto cantabile

III. Vivace

 

Divertimento na 9 instrumentów

I. Sinfonia. Lento ben cantando – Allegro giusto

II. Aria. Andante tranquillamente

III. Alla Polka. Tempo di Polka

IV. Intermezzo. Lento tranquillamente

V. Rondo. Vivace

 

Suita weselna na mały zespół instrumentalny

 

1948–1949

III Symfonia na dwie orkiestry smyczkowe 

I. Molto lento e tranquillamente – Allegro, assai moderato

II. Molto adagio e tranquillamente

III. Allegretto commodo

 

Wisła, kantata na głos recytujący, chór mieszany i zespół instrumentalny (wersja I)

I. Lento misterioso – Allegretto leggiero (Poczęcie Wisły)

II. Largo grave (Z nizinnych błot)

III. Allegro moderato (Suchy wiatr)

 

1948–1952

IV Symfonia (wersja I)

 

1950–1951

Treny, trzy fragmenty z Jana Kochanowskiego na głos i zespół instrumentalny

I. Molto lento (Nie chciałem żywym śpiewać)

II. Lento grave (Nieznajomy wróg miesza ludzkie rzeczy

III. Grave (Kłosie mój jedyny)

 

1951

Missa brevis na chór mieszany a cappella (1951)

I. Kyrie

II. Gloria

III. Credo

IV. Sanctus

V. Benedictus

VI. Agnus Dei

 

1951–1952

Trzy sonety do Orfeusza na sopran i orkiestrę (wersja I)

I. Vivace passionato (Errichtet keinen Denkstein)

II. Vivace tempestoso (Wandelt sich rasch auch die Welt)

III. Largo, molto espressivo (Nur wer die Leier schon hob)

 

1953

Passacaglia na orkiestrę 

 

1954

Nokturn na orkiestrę smyczkową (wersja II)

 

Adagio na orkiestrę smyczkową 

 

Preludia na fortepian 

I. Lento grave

II. Vivace

III. Lento espressivo

IV. Agitato

V. Larghetto

VI. Largo pesante

VII. Andantino

VIII. Allegretto

IX. Lento

V. Vivace brilante e vigoroso

 

1955

Variazioni per orchestra (wersja I)

 

Taniec polski z baletu Pieśń o Ziemi na skrzypce i fortepian 

 

Concertino per clavicembalo e dieci strumenti su temi di vecchie danze polacche 

I. Intrada

II. Aria

III. Danza

IV. Intermezzo

V. Tema con variazioni

VI. Rondo

 

1956–1959

Muzyka na dwa fortepiany i orkiestrę 

I. Molto lento, grave – Allegro deciso

II. Lento

III. Allegro deciso – Largo, grave

 

1957–1959

Koncert na skrzypce i orkiestrę (wersja II)

I. Allegro non troppo

II. Lento misterioso

III. Allegro giusto

 

1958

Study 58 na orkiestrę kameralną 

 

Piccolo concerto per orchestra da camera 

I. Allegro commodo

II. Larghetto tranquillissimo

III. Andantino

IV. Vivace

V. Lento misterioso

VI. Allegretto

 

 

1959

II Trio smyczkowe 

I. Allegro flessibile e grazioso

II. Lento

III. Vivace, agitato

IV. Lento misterioso

 

 

1959–1961

Śmierć Don Juana, akcja sceniczna w jednym akcie 

 

1962

Treny, trzy fragmenty z Jana Kochanowskiego na głos i zespół instrumentalny (wersja II)

I. Molto lento (Nie chciałem żywym śpiewać)

II. Lento grave (Nieznajomy wróg miesza ludzkie rzeczy

III. Grave (Kłosie mój jedyny)

 

1963

Śmierć Don Juana, trzy fragmenty symfoniczne na orkiestrę 

I. Molto lento

II. Deciso

III. Lento grave

 

1963–1964

Varianti na dwa fortepiany 

Thème – wariacje – Interlude – wariacje – Coda

 

1965 

Duety na dwoje skrzypiec

I. Allegro giusto

II. Molto lento, liberamento

III. Vivace

IV. Molto lento

V. Lento, assai intenso

VI. Allegro non troppo

VII. Lento, molto espressivo

VIII. Allegro vigoroso

 

1966–1968 

Metamorfozy na orkiestrę 

 

1967

Trio stroikowe  

I. Allegro giusto, deciso

II. Andante affettuoso e flessibile

III. Allegro moderato

 

1968

Variazioni per orchestra (wersja II)

 

Sonata na skrzypce i wiolonczelę 

I. Allegretto moderato

II. Largo

III. Allegro vivace

IV. Allegretto iniziale

 

1969

Suita we czwórkę na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę 

I. Allegretto commodo

II. Lento, molto espressivo

III. Vivace

IV. Lento, grave e pesante

V. Allegro deciso

 

1970–1971

I Sonata na fortepian 

I. Allegro deciso

II. Molto lento

III. Allegro deciso

 

1972

IV Symfonia (wersja II)

 

Wariacje na fortepian  

 

1973

Passacaglia na fortepian  

 

1974

III Kwartet smyczkowy (wersja II)

I. Allegro vivace

II. Molto vivace

III Molto lento

IV Allegro giusto

 

 

1974–1975

Espressioni na fortepian 

I. Dynamique

II. „L’ombra della notte”

III. Deux tons

IV. Petits mondes

V. Lignes des rêves

VI. Canon

VII. Jaune sur rouge

VIII. Evocation

IX. Phantastique rigoureux

X. Ricordanza L.D. 18 II 1975

 

1975–1977

Trzy wiersze Czesława Miłosza na sopran i 12 instrumentów 

I. Wiara. Molto lento espressivo

II. Nadzieja. Allegretto assai moderato

III. Miłość. Molto lento

 

1975–1978

Koncert na altówkę i orkiestrę 

 

1977

Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową (wersja III)

 

przed 1981

Trzy sonety do Orfeusza na sopran i orkiestrę (wersja II)

I. Lento grave (Errichtet keinen Denkstein)

II. Vivace tempestoso (Wandelt sich rasch auch die Welt)

III. Largo, molto espressivo (Nur wer die Leier schon hob)

 

 

1977–1981

V Symfonia 

I. Pesante, con forza

II. Stesso tempo

III. Molto lento, misterioso

IV. Vivace

V. Molto lednto, calmo

 

1978

Monogramy, koncert kameralny na sopran i fortepian  

 

Kantata Wisła (wersja II)

 

1979

Hymnus pro gratiarum actione (Te Deum) na chór dziecięcy, 2 chóry mieszane i zespół instrumentalny 

I. Lento maestoso (Te Deum laudamus)

II. Lento (Tu rex gloriae)

III. Risoluto e vigoroso (Salvum fac)

 

1979–1981

Etiudy na fortepian

I. Allegro giusto

II. Andante affettuoso

III. Allegro moderato

IV. Lento

V. Quasi lento

VI. Assai vivace, sciolto

VII. Molto lento

VIII. Allegro vivace

IX. Molto lento

X. Allegro brillante e vigoroso

 

 

1980

II Sonata na fortepian 

I. Assai moderato

II. Lento misterioso

III. Molto vivace

 

 

1984

Sinfonietta (wersja II)

I. Allegro moderato

II. Andante, molto cantabile

III. Vivace

 

 

1984–1985

Koncert na skrzypce i orkiestrę (wersja III)

I. Allegro moderato

II. Lento misterioso

III. Allegro giusto

 

 

1984–1987

Listy do Matki, kantata na baryton i małą orkiestrę 

 

 

1985

Wisła, kantata na głos recytujący, chór mieszany i dwa fortepiany (wersja III)

 

Trio na flet, altówkę i harfę

 

1986

Suita symfoniczna (wersja II)

 

1986–1987

Kołacze, poemat weselny na chór żeński i orkiestrę kameralną (wersja II)

I. Allegro giusto (Sroczka krzekcze na płocie)

II. Andantino scorevvole (Już nam się stawało oczu)

III. Molto lento (Pełna jest trwogi miłość)

IV. Andante 

V. Tempo di Polacca (Jużeście w stadle świętym)

VI. Allegro moderato (Panicze, co tu z panną siedzisz za stołem)

 

1988

Kolędy na chór mieszany 

I. Pasterze mili

II. Lulajże Jezuniu

III. Wiwat dzisiaj

IV. Kiedy słyszę

V. Przybieżeli do Betlejem

VI. Jezus malusieński

VII. W żłobie leży 

 

Kolędy na sopran solo z towarzyszeniem instrumentów 

I. Narodził się Chrystus

II. Kołysanka Matki Boskiej

III. Witajmy Jezusa

 

Psalm V na baryton, chór mieszany i orkiestrę (wersja II)